Chichen Itza- Het bezoek aan een heus wereldwonder - Reisverslag uit León, Nicaragua van Sander en Albert Cok en Ruijg - WaarBenJij.nu Chichen Itza- Het bezoek aan een heus wereldwonder - Reisverslag uit León, Nicaragua van Sander en Albert Cok en Ruijg - WaarBenJij.nu

Chichen Itza- Het bezoek aan een heus wereldwonder

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sander en Albert

21 Maart 2009 | Nicaragua, León

Giganten,

Een kort verslagje van ons verblijf in Chichen Itza.

We komen in de ochtend aan in Chichen Itza. We willen een nachtje in het dorpje verblijven om in de avond de spectaculaire lichtshow te kunnen bewonderen.

Van de Amsterdammers die we in Campeche ontmoette, hebben we goede verhalen gehoord over een specifiek hotel. Wanneer we in de taxi zitten praat de chauf ons echter om. Hij weet een goed adresje met zwembad, dichtbij de ruines en tevens goedkoper dan onze keus. Zo gezegd, zo gedikkie daan.

De taxichauf heeft niet gelogen! Het hotel is niet ver van de ruines, heeft een zwembad en is goedkoper dan onze keus. We zijn alleen wel de enigste gasten in het hotel en het zwembad bevat meer vliegen dan water. De kamer is opzich prima, want er is een bed, een wc en een douche! Alles wat een backpacker nodig heeft.

Voordat we naar de ruines gaan besluiten we eerst even te relaxen. Sander gaat wat tv te kijken (een extraatje voor een backpacker) en Albert besluit een duik te nemen tussen de vliegen. Na een uurtje lekker te hebben gelegen en ¨gezwommen¨ is het tijd voor het wereldwonder. We zijn benieuwd!

Gelouterde backpackers als we inmiddels zijn, besluiten we te gaan lopen. We zijn inmiddels op een zogehete bezuinigingspunt. Een punt waarin we overal kansen zien tot bezuinigen! (behalve op de vele biertjes die we in de avonden nuttigen)

Het wereldwonder is heel bijzonder merken we al snel. Het hoofdgebouw, El Castillo, is een piramide met aan elk van haar 4 zijden een trap van 91 treden. Vermenigvuldig 4 met 91 en je krijgt 364, tel daar het bovenste platform bij op en je krijgt 365, ook wel het totaal aantal dagen per jaar. Deze piramide is gebouwd als kalender van steen. Ook over de plaatsing van deze pirámide is nagedacht. Tijdens de lente en de herfst i s er door de inval van het licht en de hierdoor veroorzaakte schaduw een slang zichtbaar.

We hebben uiteindelijk tijd tekort om dit mooie complex helemaal uit te pluizen. Als laatste gasten van die dag verlaten we het park om een paar uur later weer terug te keren voor de lichtshow.

Tussendoor eten we wat bij ongeveer het enige restaurant waar we wat kunnen eten. Een vrij goedkoop lopend buffet wat verrassend goed te eten is.

Die avond nemen deze gelouterde backpackers een taxi naar het complex. Toch makkelijker dan al dat lopen! (Zo bezuinigen we energie)

De lichtshow zien we samen met mas o menos 50 losgeslagen schoolkids, die meer oog hebben voor hun leeftijdgenootjes van het andere geslacht dan voor de lichtshow zelf. We komen er snel achter dat ze niet veel missen! De lichtshow is niet wat we ervan verwacht hebben. Ons hoofd is getooid met een ding wat de mexicanen ¨een koptelefoon¨ durven noemen. Een ding waar heel gebrekkig en soms onverstaanbaar engels door te horen is. En omdat we meer bezig zijn met het (proberen) te begrijpen wat er gezegd wordt, begrijpen we maar weinig van de lichtshow.

Zoals het een echte backpacker betaamd gaan we toch met opgeheven hoofd terug naar het hotel, omdat we weten dat de volgende morgen de reis naar Cancun op het programma staat! Een tijd vol zon, strand en vooral uitgaan staat ons te wachten....wat een leven!

• 21 Maart 2009 - 08:41

Leo:

Heftig..indrukwekkende cultuur..wereldwonderen..hoofdbrekens over financieel beleid..energievraagstukken..fijn om te zien dat jullie ook af en toe tijd voor ontspanning weten te vinden..een zwemtraining met vliegen, daar word je wel snel van lijkt me !

• 21 Maart 2009 - 09:00

Nath:

Oeee...ik MOET die piramide ook zien ;)! Super!

• 21 Maart 2009 - 11:11

Marga:

Wat een heerlijke verhalen weer.Alsof "we" er zelf bij zijn.

Slaan jullie Coba over?
    Dat is een oude Maya nederzetting, met een loeisteile pyramide.
    Ik was er in de vorige eeuw en weet dus niet hoe het plaatsje nu is.
    Vanuit Coba kun je naar Tulum.
    Is heel echt waar veel mooier dan Cancun.
    Of durven de wereldreizigers niet van hun plannen af te wijken, hahaha?!

Goede raad als
    'veel drinken' hebben jullie niet nodig merk ik wel.
    Dat jullie volop genieten is (sappig) duidelijk!
    Vind jij dat zo'n mevrouw niet bij de mexicaanse cultuur hoort Sander? :)

Ongelofelijk he, dat Chichen Itza nog zo mooi in tact is?

Dag reuzemannen!
    Kus,
    Marga.

• 21 Maart 2009 - 12:43

Eveline:

Jaloers, jaloers .. Jaloers! Hopelijk gaat het goed met je, maar aan je verhalen te lezen twijfel ik daar geen moment aan! Liefs, X Eveline